UrhG Coalition for Action
"Copyright for Education and Research"

Aktionsbündnis ,,Urheberrecht für Bildung und Wissenschaft"
Göttingen Declaration 2004
Requirements 2013
Subscribers How to subscribe? Activities Press Releases Links Contact Imprint Deutsch
vom 15. November 2012

Aktionsbündnis unterstützt ENCES in seiner Forderung an den Bundestag, ein Leistungsschutzrecht für journalistische Presseerzeugnisse abzulehnen.

Das Aktionsbündnis „Urheberrecht für Bildung und Wissenschaft” hat in einer Pressemitteilung vom 29. Juni 2010 ein Leistungsschutzrecht für Zeitungs- und Zeitschriftenverlage als überflüssig und schädlich kritisiert.

Das Aktionsbündnis sieht weiterhin eine Gefahr darin, dass die vielfältige Medienwelt für die Arbeit in Bildung und Wissenschaft intransparent wird. Das könnte geschehen, wenn wichtige Orientierungsleistungen durch Suchmaschinen und andere Dienstleistungen im Internet wegen Lizenzbelastungen zurückgenommen würden.

Das Aktionsbündnis schließt sich der aktuellen Stellungnahme von ENCES (European Network for Copyright in Support of Education and Science) an, auch mit der Aufforderung an den Deutschen Bundestag, einen entsprechenden Gesetzentwurf der Bundesregierung abzulehnen.

ENCES' Press Release:

ENCES strongly disapproves of the current German proposals for a new ancillary copyright in small parts of journalistic articles in favor of media publishers.

The proposed new copyright norm can develop into a serious drawback for free information exchange in the Internet. The proposal would probably make the location and use of journalistic writing generally more difficult. There is a danger that search engines and other meta-information services will cancel their existing news services which will result in a major disorientation in the highly diversified media markets.

In addition, we are concerned that any such new 'right' would obstruct the long-accepted cataloguing and indexing activities of cultural institutions.

New restrictive rights are needless and unwelcome in the very complex field of intellectual property rights. Cultural institutions already have difficulty navigating copyright prescriptions, every day, for the benefit of users of cultural material.

Rather than relying on support by copyright law we invite the media/newspaper industry to develop innovative business models which will keep both access to media information open and the media/newspaper industry active and profitable in the Internet.

ENCES appeals to the members of the German Bundestag not to approve the draft of the German Government for this new ancillary copyright in favor of media publishers. And we also appeal to law-makers in other European countries not to affiliate to this approach from Germany.

The Coalition for Action "Copyright for Education and Research" (http://www.urheberrechtsbuendnis.de/) was founded in 2004 in connection with the amendment of copyright legislation in Germany. The Coalition for Action lobbies for a balanced copyright and demands free access to worldwide information at any time from anywhere for everybody active in public education and research. The Coalition for Action is based on the Göttingen Declaration on Copyright for Education and Research of 5 July 2004. Six members of the alliance of German research organizations (Fraunhofer-Gesellschaft zur Förderung der angewandten Forschung e.V., Helmholtz-Gemeinschaft Deutscher Forschungszentren e.V., Hochschulrektorenkonferenz, Max-Planck-Gesellschaft, Wissenschaftsgemeinschaft Gottfried Wilhelm Leibniz e.V. and Wissenschaftsrat), 372 learned societies, federations and institutions as well as more than 7,250 individuals were subscribers to this declaration.

Next Relevant Dates
November 20 – 21, 2014:
Annual meeting of the Coalition for Action in Berlin
Our latest poster:
February 25th 2014:
Das Aktionsbündnis hat einen öffentlichen Protest gegen die Diskriminierung der „normalen” Hochschulforschung im Urheberrecht bei openPetition eingestellt. Die Petition sollte von allen gezeichnet werden, die der Ansicht sind, dass mit öffentlichen Mitteln produziertes Wissen frei zugänglich sein soll. (zur Petition...)

Press Releases of the Coalition of Action

IUWIS project is developing a social networking for the topic of copyright in education and research (temporary website).